Przepisy

Congee ryżowe z rzodkiewką, dymką i szczypiorem z limonką.

autor: Maia Sobczak Śniadania

Składniki:

  • na congee : 
  • saszetka ryżu Basmati Indie Melvit
  • 2 plastry świeżej kurkumy
  • 3 plastry świeżego korzenia imbiru
  • łyżka masła klarowanego
  • gałązka liści młodego selera
  • opcjonalnie 1 młoda marchewka i pietruszka
  • różowa sól i czarny pieprz do smaku
  • dodatki : rzodkiewka, dymka, szczypior, limonka, młode liście botwiny, syrop imbirowy lub odrobina cukru, gałązka rozmarynu

Jak przygotować:

Saszetkę ryżu rozcinam nożyczkami, zawartość przesypuję na gęste sito i płuczę wodą. Marchewkę, pietruszkę i liście selera dokładnie myję. W garnku z grubym dnem lub po prostu żeliwnym rozgrzewam połowę masła klarowanego, wrzucam przepłukany ryż basmati, pietruszkę i marchewkę, liście selera, plastry kurkumy, imbiru, pieprz, sól i przesmażam przez chwilę aż ryż lekko zbrązowieje, a warzywa dostaną pąsów. Całość zalewam 3 szklankami wody i gotuję, aż ryż niemal całkowicie się rozpadnie. Gotowe congee odstawiam pod przykryciem.

Rzodkiewkę myję i kroję na wzdłuż na połówki, cebulkę dymkę odcinam z kawałkiem zielonej części, oczyszczam, myję i kroję na pół. Szczypior szatkuję po skosie, kroję dwa plastry limonki ze skórką. Na patelni rozgrzewam gałązkę rozmarynu, pozostałe masło klarowane i ostatni plaster imbiru. Dokładam przekrojoną rzodkiewkę, dymkę, plastry limonki i smażę na wysokim ogniu. Pod koniec dodaję świeżo mielony pieprz, łyżeczkę syropu imbirowego, energicznie mieszam i zdejmuję z ognia.

Do miski przekładam ciepłe congee, dekoruję podsmażonymi warzywami, szczypiorem i liściem botwiny. Na koniec można dodać nieco świeżo zmielonego pieprzu i łyżeczkę sosu sojowego jeśli lubisz. Często congee gotuję wieczorem, rano tylko odgrzewam i przygotowuję na świeżo dodatki - jak dla mnie to śniadanie mistrzów, obok ciepłej owsianki i smoothie z dodatkiem kaszy jaglanej.

Przepis ze strony: http://melvit.pl/r_congee-ryzowe-z-rzodkiewka-dymka-i-szczypiorem-z-limonka-_230